A Londonban szerzett kapcsolatok és tapasztalatok előnyt jelentenek mind a hazai, mind a globális álláspiacon

Interjú Vári-Kakas Adéllal, a University College London Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas hallgatójával

Vári Kakas Adél Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas áll egy tantársával egy folyóban
A Londonban szerzett kapcsolatok és tapasztalatok előnyt jelentenek mind a hazai, mind a globális álláspiacon

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?

Egyrészt az akadémiai fejlődésem számomra mindig fontos volt, és az ösztöndíjprogram ezt nagymértékben támogatja. Az ösztöndíjprogram szemléletmódjával megegyezően célom, hogy visszatérjek Magyarországra, ott hasznosíthassam a külföldön megszerzett tapasztalatot, így ez is egy volt a motivációk közül. Végül kiemelném a program kapcsolatépítő jellegét, mely ösztönzi a többi ösztöndíjassal való szoros együttműködést, illetve a nemzetközi kapcsolatok kialakítását.

Milyen szakot és egyetemet választottál és miért pont ezt a területet?

A University College London (UCL) intézményének a Földrajz és Közgazdaságtan BSc programját választottam. A szakot és a tantárgyakat áttekintve azt találtam, hogy ez a képzés kiemelkedő hangsúly fektet lényeges programok elsajátítására, beleértve az informatikai programozást: Python, R/RStudio és a digitális térképkészítést: ArcGIS. Emellett az elméleti tanulmányokat nagyban segítik a heti többszöri kislétszámú, kifejezetten interaktív órák, melyek során elmélyíthetjük a tudásunkat. Londonban – ahol az egyetem is található – számtalan impulzus ér egy fejlődő, tanulni vágyó diákot, ennek az aktív és élénk egyetemi közösségnek pedig én is részesévé szerettem volna válni.

Hogyan segítette az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?

Az ösztöndíjprogram lehetővé tette számomra, hogy a világ egyik legjobb egyetemén végezhessem el az egyetemi tanulmányaimat. Ezáltal egy biztos fejlődést garantál számomra, amely természetesen elsősorban az akadémiai tevékenységeimet illeti. Azonban azáltal, hogy a külföldi élet szinte minden aspektusát támogatja, teljeskörű - a Londoni lehetőségeket megtapasztaló -  szakmai fejlődésen mehetek keresztül. Végül, az ösztöndíjprogram új ismeretségeket is teremtett számomra, és ezen magyar hálón belül számtalan szakmai úttal találkoztam, amely tovább támogatja a növekedésem.

Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe? Milyen kulturális vagy oktatási különbségeket tapasztaltál?

A külföldi tanulás előnyei közé tartozik a sokszínű közegbe való beilleszkedés. Számomra ez a folyamat nagyszerűen alakult. Elsősorban az ösztöndíjprogram által támogatott, egyetemi kollégiumból ismerkedtem meg emberekkel, ami talán az egyik legmegfelelőbb színtér. Mivel minden diák elsőéves, hasonló behatások érnek minket. A továbbiakban azonban nagyobb fókuszt helyeztem a szaktársakkal együtt eltöltött időre. Felértékelődött bennem a Magyarországon megtapasztalt, többnyire interaktív, kritikus gondolkodásmódot támogató középiskolai tanulmányi élmény. Egy szignifikáns különbség volt számomra, hogy több diák is úgy érkezett az egyetemre, hogy korábban a proaktív verbális kontribúciójuk nem volt támogatva. Összefoglalva, a beilleszkedés folyamata során ugyan megtapasztaltam különbségeket, mégis sikerült hasonló szemléletmóddal rendelkező: jellemzően a világ történései, a kultúra, a kritikus gondolkodásmód iránt érdeklődő emberekre lelnem.

Milyen kutatási vagy szakmai projektekben vettél részt az ösztöndíj alatt?

Kézben tartott mérőeszköz

Több kiemelt szakmai projektben volt lehetőségem részt venni, például a "Levegőszennyezés megfigyelése és elemzése Londonban", melynek során a PM-koncentráció mérésére irányuló terepmunkához csatlakozhattunk. A csoportmunka célja a londoni légszennyezettség felmérése volt, beleértve annak okait és következményeit. A kutatás végproduktuma egy tanulmánylap elkészítése volt. A projekt programozást, adatgyűjtést, akadémiai írást és csoportmunkát kombinálva, a sokoldalú fejlődésemet támogatta a fizikális földrajz területén belül. Az "Economics First Year Challenge" (Közgazdaságtani Első Éves “Kihívás”) a legelső egyetemi projektem volt, amely a Közgazdaság tárgyhoz tartozott. Ami a végproduktumot illeti, egy videót kellett forgatnunk a kijelölt helyszínen, a British Museumban. A csoportmunka során vezetői szerepet vállaltam - ez az egyéniségem mellett abból is adódik, hogy a videószerkesztés és az azt megelőző forgatókönyvírás folyamata mind hozzám közel álló tevékenységek, a hobbijaim részét képezik. Az "Accessibility in Barcelona for Wheelchair Users and the Visually Impaired" (Barcelonai akadálymentesítés és hozzáférhetőség a kerekesszékesek és a látássérültek számára) c. kutatás a Földrajz a Terepen tárgy részét képezte. Számomra az akadálymentesítés mindig is kiemelt fontossággal bíró téma volt, melyben úgy gondolom, hogy világszinten számtalan lépést lehetne és kéne még megtenni. Számomra ez a projekt nagyon sok gyakorlati tudást nyújtott, amelyeket úgy gondolok, hogy a közeljövőben sokszor fogok még alkalmazni. 

Hogyan járult hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb legyél a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?

Az egyetem Földrajz és Közgazdaságtan BSc programja fejlesztette az analitikus gondolkodásomat, az adatkezelési készségeimet és a gazdasági földrajz összefüggések megértését, amelyek kulcsfontosságúak a versenyképes munkaerőpiacon. A nemzetközi perspektíva, az empirikus kutatás és az R/RStudio használata segítette a probléma-megoldó képességemet, szintúgy a különböző számonkérési módszerek és a csoportmunkák. 


A Londonban szerzett kapcsolatok és tapasztalatok előnyt jelentenek mind a hazai, mind a globális álláspiacon, különösen az adatelemzés, fenntarthatóság és kapcsolódó témák területein.

Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen, vagy a szakmai gyakorlatod során?

Az egyetemen adatelemzési és térinformatikai készségeket fejlesztettem R/RStudio, Python és GIS használatával. Terepmunka során statisztikai módszereket (pl. t-próba, regresszió) alkalmaztam. Szakmai gyakorlatom alatt valós adatokkal dolgoztam, piaci trendeket elemeztem, és vizualizációkat készítettem. Továbbá, kutatási folyamatok során számtalan interjút kellett készítenem akadémián belül és azon kívül tevékenykedő emberekkel, segítve egy újabb kutatási folyamat elsajátítását. Ezek a tapasztalatok erősítették az analitikus gondolkodásomat, a problémamegoldó készségeimet és a csapatmunkában való együttműködésemet.

Milyen kapcsolatokat építettél ki külföldön, amelyek a jövőben szakmai előnyt jelenthetnek?

A UCL-n és szakmai eseményeken nemzetközi hallgatókkal, oktatókkal és az alumni tagjaival találkozhattam. A UCL Geographical Society tagjaként felsőbb éves diákok mélyebb szakmai betekintését is megismerhettem. Ami számomra még kiemeltképp fontos a későbbi Magyarországra való visszatérésemet illetően, hogy az UCL Magyar Society és az ösztöndíjprogram keretein belül erős magyar kötelékekre, barátságokra tehettem szert. A Londonban szerzett kapcsolatok előnyt jelenthetnek a munkaerőpiacon, gyakorlatok megszerzése során, de akár egyéb területek megismerése révén is hasznosak lehetnek (esetleges interdiszciplináris kutatásokat elősegítendő). 

Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés, vagy nemzetközi karrier?

Számomra egyértelműen a hazatérés és a magyarországi elhelyezkedés lesz a cél a tanulmányaimat követően - örülök, hogy ezt az ösztöndíjprogram is támogatja. Már a kijövetelemet megelőzően is főként olyan körökben mozogtam, tanultam, önkénteskedtem, ahol ez a cél összetartott minket, és pozitívan érint engem, hogy külföldön is hasonló magyar diákokra, csoportokra leltem.

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?

A STEM+ területek kulcsszerepet játszanak a magyar és globális munkaerőpiacon is, mivel az automatizáció, a mesterséges intelligencia, az adattudomány és a fenntartható technológiák iránti kereslet egyre inkább növekszik. Ezek az ágazatok stabil állásokat kínálnak, mely a társadalmi működés szempontjából is lényeges, és hozzájárulnak az innovációhoz, kutatásokhoz. 
Magyarországon az IT, a mérnöki és a zöldenergia-szektor egyre fontosabbak, de a megfelelő képzés is nagy hangsúlyt kap, melyre az ösztöndíjprogram kiváló példa. Globálisan a STEM+ szakemberek nélkülözhetetlenek a technológiai és gazdasági fejlődés fenntartásához.

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?

Én személy szerint csak bátorítani tudom ezen fiatal diákokat. Az ösztöndíjprogram egy nagyszerű lehetőség, amely támogatja őket a céljaik elérésében. Elsősorban azt javasolnám nekik, hogy fókuszáljanak az egyetemi bejutásra, majd azt követően, amennyiben a felvétel sikeres, mindenképp jelentkezzenek az ösztöndíjprogramra. Különösen nagy lehetőség lehet ez a STEM+ iránt érdeklődő diákok körében, és fontos pont lehet azoknak az életútjában, akik Magyarországon képzelik el a jövőjüket.

Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?

Az Angliában megszerzett tudásom számtalan területen alkalmazható. Az ösztöndíjprogram nagy hangsúlyt fektet a STEM+ területekre. Számomra ez legfőképpen térképészeti és programozási nyelvekben, emellett matematikában és természetföldrajzban nyilvánul meg. A Londonban megszerzett tudás az elméleti és a gyakorlati készségek leghatékonyabb kombinációja, melyek a kutatás, oktatás vagy az adatelemzés területein is alkalmazhatók.

Volt-e olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló vagy megható volt számodra?

Az ösztöndíjprogram által támogatott, külföldön töltött idő alatt számtalan inspiráló esemény történt velem, ezáltal nehéz egyet választani. Különösen jól esik látni a generációkon átívelő jelleggel, erősen összetartó magyar közösséget. Ennek keretén belül megélhettem azt a pillanatot, amikor már én vagyok az, aki egyetemre jár, és akinek sikerült megszereznie a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjat, ezáltal engem keresnek meg a középiskolás diákok tanácsokért. Hosszú évekig arra vágytam, hogy az UCL-en tanulhassak, és jól esik most egy olyan szerepben lenni, ahol az álmaikat megvalósítani vágyó magyar diákoknak segíthetek, különösképpen, mint egy ösztöndíjprogramban résztvevő diák.

Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?

A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj lehetőséget adott számomra, hogy mind szakmailag, mind emberileg a világ egy kiemelkedő egyetemén fejleszthessem magam – egy biztos és támogató magyar háttérrel.

Fotók: Vári-Kakas Adél

Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal!

pannonia statisztika szöveges