A profi sportolók előtt is kitárult a külföldi mobilitás lehetősége a Pannónia Ösztöndíjprogrammal

Interjú Blanár Denisszával, a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem nemzetközi kapcsolatok igazgatójával

Az MTSE hallgatói és oktatói számára értékes szakmai kapcsolatok és sokoldalú sportkarrier építésének lehetőségét, az egyetem számára szorosabb együttműködéseket nyújt a program.

Hogyan illeszthető be a sportolói életvitelbe a nemzetközi mobilitás?

Blanár Denissza MTSE portréBlanár Denissza, Nemzetközi kapcsolatok igazgató
Fotó:Blanár Denissza

A sportolói életvitel és a nemzetközi mobilitás ötvözése rendkívüli lehetőséget jelent a hallgatók számára, hiszen új tapasztalatokat szerezhetnek, miközben sportkarrierjükre is összpontosítanak. A profi sportolók esetében azonban gyakran jelent problémát, hogy hosszabb időt külföldön töltsenek, mivel a folyamatos edzések és versenyek lekötik őket. Számukra a teljes szemeszteres külföldi tartózkodás nem mindig megvalósítható. Itt jön képbe a rövid távú mobilitás lehetősége, ami ideális megoldást kínál a sportolói karriert egyengető hallgatók számára.

A Pannónia Ösztöndíjprogram keretében a rövid távú mobilitás lehetőséget biztosít arra, hogy például az edző szakos hallgatók külföldi tapasztalatra tegyenek szert anélkül, hogy hosszú időre kiesnének a hazai sporttevékenységeikből. Ezek a rövid mobilitások gyakran a partneregyetemekhez vagy külföldi sportszakági intézményekhez kötődnek, ahol a hallgatók megismerhetik az ottani edzésmódszereket, sportfilozófiát, illetve kapcsolatokat építhetnek a nemzetközi szakmai közegben.

Mindez később hazai karrierjük során is előnyt jelent, növeli nemzetközi versenyképességüket, hozzájárulva egy sokoldalúbb sportkarrierhez, amely nemcsak technikai, hanem kulturális és szellemi fejlődést is magában foglal.

Az eddigi tapasztalataik szerint mi a legkedveltebb mobilitási forma a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem hallgatói és oktatói számára?

Korábban a tanulmányi célú mobilitás volt a legnépszerűbb, de a fent említett kihívások miatt ez nem minden hallgató számára volt kivitelezhető. A rövid távú mobilitás bevezetésével a külföldi tapasztalatszerzés minden hallgatónk számára nyitottá vált.

Az oktatók hallgatókkal együtt terepgyakorlatra tudnak menni partneregyetemekre, ezzel is elősegítve szakmai fejlődésüket, valamint meg tudják mutatni a hallgatóknak a külföldi jó gyakorlatokat, melyeket a későbbiekben a szakmai munkájuk során ők is hasznosíthatnak.

Tornateremben iskolás gyerekek guggolnak és nézik az edző lapján a magyarázatot

Mit jelent az egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram és mit nyújthatnak egy sportoló számára a program kínálta lehetőségek?

Az egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram nemcsak a nemzetközi kapcsolatok ápolását és bővítését teszi lehetővé, hanem segíti az egyetemi hallgatók és oktatók nemzetközi szintű fejlődését is. Az ösztöndíj révén a Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem kiemelkedő szereplővé válhat a nemzetközi felsőoktatásban, hiszen a program lehetőséget ad arra, hogy ne csak Euróbában tudjunk intenzíven kapcsolatot építeni, hanem a világ bármely országával új együttműködéseket alakítsunk ki, eközben a már meglévő kapcsolatainkat is tovább erősítsük.

A Pannónia Ösztöndíjprogram révén a sportolók nemcsak új tanulmányi és szakmai tapasztalatokat szerezhetnek, hanem a különböző országok sportkultúráit is megismerhetik. Az ösztöndíj lehetőséget nyújt magasabb szintű képzésekre, akár a világ legjobb egyetemein, továbbá garantálja a tanulmányok során szerzett kreditek elismerését. A program emellett anyagi támogatást nyújt, hogy a sportolók a lehető legnagyobb mértékben a sportolói fejlődésükre és a tanulmányaikra koncentrálhassanak.

Hogyan népszerűsítik hallgatóik körében a nemzetközi mobilitást és a Pannónia Ösztöndíjprogramot?

Online és offline tájékoztató programokat szervezünk a hallgatóinknak, hogy minél részletesebb tájékoztatást tudjunk nekik nyújtani az ösztöndíjprogram kínálta lehetőségekről. Online fogadóórát vezettünk be, ahol a hallgatók személyre szabott konzultáció keretén belül beszélhetik meg az igényeiket a kollégákkal.

A promócióba oktatóink is nagyban besegítenek, hiszen ők tanórákon népszerűsítik az ösztöndíjlehetőséget a hallgatók körében. Az oktatói pályázatoknál plusz pontot ér, ha hallgatókat is tudnak vinni magukkal a partnerintézményhez rövid tanulmányútra. Szerencsére az egyetem oktatói nagyon aktívak és az ő közreműködésük nagyban segíti az üzenet célba érését.

Októberben az MTSE kampuszon megszervezett flashmob keretében népszerűsítettük a Pannónia Ösztöndíjprogramot, amin dr. Varga-Bajusz Veronika, a Kulturális és Innovációs Minisztérium felsőoktatásért, szak- és felnőttképzésért, fiatalokért felelős államtitkára is részt vett.

Vannak preferált egyetemek a hallgatók körében? Melyek a legkedveltebb úti célok? 

A legnépszerűbb egyetemek, melyeket ki tudok emelni, a római Tor Vergata és Foro Italico Egyetemek, valamint a spanyol Universidad Católica de Valencia, a University of Barcelona (INEFC) és a portugál University of MAIA. Az országokat tekintve is ez a hármas található az élen. Azonban az új promóciós stratégiánknak (egy-egy desztináció célzott népszerűsítése webinárok segítségével) köszönhetően egyre népszerűbbek a skandináv és német partnereink is.

Egyetemi hallgatok folyoson

Hova utaztak az első hallgatók, illetve oktatók a Pannónia Ösztöndíjprogram révén?

Az első Pannónia ösztöndíjas hallgatók Norvégiába, Portugáliába, Olaszországba, Németországba és Spanyolországba utaztak. Oktatóink és kutatóink sokkal szélesebb spektrumot fednek le, mivel már Dél-Afrikába is eljutottak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal, és Törökországba, valamint Japánba is készülnek.

Van olyan sikertörténet hallgatói vagy oktatói mobilitás terén, amit kiemelne?

Az egyik kiemelkedő sikertörténet a 2024 szeptemberi részvétel a Dél-Afrikában megrendezett Leisure and Tourism konferencián, ahol az egyetem delegációja jelentős szakmai eredményeket ért el. A résztvevők nemcsak bemutatták saját kutatásaikat és projektjeiket, hanem új nemzetközi együttműködési lehetőségeket is kialakítottak, amelyek hosszú távon segítik az egyetem nemzetközi pozícióját.

Egy másik fontos példa a Berlini Humboldt Egyetemen megrendezett Mozgástudományi Iskola, ahol TF-es hallgatók és oktatók nemzetközi színvonalú előadásokon és laboratóriumi kutatásokban vehettek részt. Az ilyen rövid távú mobilitási programok különösen fontosak, mert lehetőséget biztosítanak a hallgatóknak, hogy első kézből tapasztalják meg a nemzetközi kutatási eredményeket, miközben új kapcsolatokat építenek és friss ismereteket szereznek, amelyeket a későbbi tanulmányaik során is hasznosítani tudnak.

Hogyan építenek nemzetközi kapcsolatokat a Pannónia Ösztöndíjprogram segítségével? Vannak bevált stratégiák? A régi partnerségi kapcsolatokat ápolják inkább, vagy bővítik is a portfóliót?

A Magyar Testnevelési és Sporttudományi Egyetem célja nem pusztán a nemzetközi partnerkapcsolatok számának növelése, hanem a magas színvonalú és tartalmilag releváns együttműködések kialakítása. Az egyetem oktatói széles körű kapcsolatrendszerrel rendelkeznek, amely magában foglalja a nemzetközi sporttudományi, edzői és sportmenedzsment szakértőket. Ezekre az értékes kapcsolatokra építve az egyetem folyamatosan törekszik arra, hogy stratégiai partnerségeket alakítson ki, amelyek a hallgatók számára a legjobb külföldi tanulmányi és szakmai lehetőségeket biztosítják, oktatóinknak és kutatóinknak pedig lehetőséget arra, hogy nemzetközi projektekben vegyenek részt és színvonalas publikációk születhessenek.

A partnerségek hosszú távú fenntartása is fontos, hiszen ezek révén épül ki a kölcsönös bizalom és a szakmai együttműködés lehetősége, ami az intézményi célok és a hallgatói elvárások teljesítéséhez szükséges.

egyetemi aulában előadást tart egy oktató a hallgatók hátulról látszódnak

Mik a legnagyobb kihívások a partnerségek területén?

A legnagyobb kihívás a folyamatosan változó nemzetközi környezet, amely megköveteli az egyetemektől, hogy gyorsan alkalmazkodjanak az új szabályozásokhoz és lehetőségekhez. Továbbá, az új partnerek felkutatása és a hosszú távú fenntartható együttműködések kialakítása is kihívást jelent.

Az Önök megítélése szerint melyek a legfontosabb eredményei az egyetemen működő Nemzetközi Kapcsolatok Igazgatóságának a nemzetközi kapcsolati háló megtartása és kiterjesztése tekintetében?

Az Igazgatóság folyamatosan azon dolgozik, hogy kiterjessze a meglévő kapcsolati hálót, miközben szoros együttműködést tart fenn a már meglévő partneregyetemekkel. Az európai intézményekkel való együttműködés mellett a globális partnerek, például ázsiai és amerikai intézmények is kiemelt szerepet kaptak a mobilitási programokban. Ezzel biztosítjuk, hogy a hallgatók és oktatók a legkülönbözőbb régiók tudományos és kulturális tapasztalatait szerezhessék meg.

Van olyan sikertörténet, amit kiemelnének a partnerségek terén?

Partnereink többsége pozitívan fogadta a Pannónia Ösztöndíjprogramra való váltást, mely a szerződéskötés folyamatát is megkönnyítette. Ezáltal megmaradtak a lehetőségek a hallgatóink részére, hogy tudást és szakmai tapasztalatot szerezzenek magasrangú külföldi egyetemeken, továbbá oktatóink és munkatársaink folytathatják a kapcsolataikat a kutatás és oktatás terén. A program nem csak az EU országaiban lévő rangos egyetemekre biztosít mobilitási lehetőséget, elérhetővé teszi hallgatóink és oktatóink számára más kontinenseken lévő híres egyetemeket is. 

Nagyon büszkék vagyunk partnerségünkre a Kölni Sporttudományi Egyetemmel, ami a világ 20 legjobb sporttudományi egyeteme között szerepel. Ezt a partnerséget igyekszünk egyre jobban kiszélesíteni, és már tárgyalunk közös képzések kialakításáról.

Emellett kiemelt partnerünk a japán Waseda Egyetem is, amely a világ 200 legjobb egyeteme között szerepel a globális rangsor tekintetében.

Milyen nemzetköziesítési tervei vannak az egyetemnek a jövőre nézve?

A következő ciklusra több fontos célt tűzött ki az intézmény, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy nemzetközi szinten is jelentős szereplővé váljunk.

Elsődleges célunk, hogy tovább erősítsük az egyetem nemzetközi kapcsolatait, bővítsük az együttműködést külföldi egyetemekkel és sportszervezetekkel, különösen olyan országokkal és intézményekkel, amelyek kiemelkednek a sporttudomány területén. Ezek az együttműködések nemcsak hallgatói és oktatói mobilitási lehetőségeket teremthetnek, hanem közös kutatási projekteket, sporteseményeket és konferenciákat is hozhatnak az intézménybe, ami növeli az egyetem nemzetközi láthatóságát.

Fontos célunk továbbá, hogy fejlesszük az egyetem nemzetközi hallgatói bázisát. Az elkövetkező években szeretnénk elérni, hogy az MTSE vonzó célpont legyen külföldi hallgatók számára. Ehhez fontos, hogy nemzetközi szinten is versenyképes képzési programokat kínáljunk, ehhez kapcsolódóan új, angol nyelvű képzések bevezetését is célul tűztük ki.

Fotók:Shutterstock


Tudjon meg többet a Pannónia Ösztöndíjprogram nyújtotta lehetőségekről!


pannonia statisztika szöveges