Új víziók, új ambíciók - a Széchenyi István Egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram szélesre tárta a világ kapuit
Interjú Dr. Lukács Eszter nemzetközi és stratégiai kapcsolatokért felelős elnökhelyettessel.
Mobilitási lehetőségek kiszélesedése, nemzetközi kutatási hálózatokba való bekapcsolódás, és intézményi versenyképesség-növekedés a győri Széchenyi István Egyetemen.
A Széchenyi István Egyetem azon 11 magyar egyetem egyike, amely mind a QS, mind a THE ranglistáin szerepel, sőt a THE mérnöki szakterületi ranglistáján a világ legjobbjai közé tartozik. Mit jelent ez az intézmény számára?
A világranglisták, különösen a Times Higher Education (THE), az egyetemek mindhárom misszióját – az oktatást, a kutatást és a vállalkozási tevékenységet – vizsgálják, azonban erőteljesen a tudományos eredményekre összpontosítanak.
A Széchenyi István Egyetem legfrissebb nemzetközi rangsor eredményei:
QS World University Rankings | THE World Uniersity Rankings |
QS WUR 2025 #1001-1200 | THE WUR 2025 1501+ |
QS Europe 2025 #370 / Magyarország #6 | THE 2024 Subject Ranking Engineering #1001+ |
QS Sustainability 2024 #901-920 | THE 2024 Impact Ranking #601-800 |
THE YUR 2024 #501-600 / Magyarország #2 |
A rangsorok hozzájárulnak az intézmény presztízsének és hitelességének növeléséhez, vonzva azokat a hallgatókat, akik magas színvonalú oktatást keresnek. Emellett meggyőzően hatnak a nemzetközi kutatói közösségek és vállalatok számára is, akik kutatási együttműködésekhez vagy üzleti partnerekhez keresnek megbízható egyetemi intézményeket. A rangsorokban való megjelenés, akárcsak az akkreditációk, a minőség biztosítékaként szolgálnak, igazolva az egyetem szakmai színvonalát és elkötelezettségét a kiválóság mellett.
Ezek a rangsorok potenciális karrierlehetőségeket is megnyitnak, amelyek kiemelkedően fontosak azok számára, akik a felsőoktatásban látják jövőbeli sikereik alapját.
Büszkeséggel tölt el bennünket, hogy egyetemünk a THE és a QS összesen hét nemzetközi rangsorában szerepel, ezzel is növelve intézményünk láthatóságát és elismertségét, mind Magyarországon, mind a nemzetközi színtéren.
Mit jelent az Egyetem számára a Pannónia Ösztöndíjprogram?
Egészen a közelmúltig az Erasmus+ mobilitási program állt rendelkezésre egyetemünk számára, amelynek folytatásaként jött létre a Pannónia Ösztöndíjprogram. Reményeink szerint az Erasmus+ program újraindul, ugyanakkor a Pannónia Ösztöndíjprogram továbbra is kiegészítő lehetőségként fog működni. A Pannónia Ösztöndíjprogram lényege, hogy egyetemek számára nemzetközi kapcsolati hálók kialakításában stratégiai döntésre adjon lehetőséget.
A Pannónia Ösztöndíjprogram, ellentétben az Erasmus+ programmal, nem csupán Európára korlátozódik; az intézmény saját nemzetközi stratégiájának megfelelően szabadon választhat cél régiókat és kapcsolatokat, így például lehetőség nyílik Ázsia, Afrika és más régiók bevonására is. Ezen felül nemcsak az oktatási, hanem a kutatási kapcsolatok fejlesztésében is jelentős szerepet játszik, különösen az oktatók és a PhD hallgatók mobilitása révén, amely kiemelkedő előnyöket jelent.
Tapasztalataink szerint a program másik fontos előnye, hogy rövid időtartamú, akár néhány napos vagy hetes külföldi tartózkodásokat is támogat, így szélesebb választékot kínál hallgatóink számára a mobilitás terén. Ebben a hónapban például két hallgatónk vesz részt kínai partnerintézményünk, a Sias University által szervezett rövid programon, amelyre Erasmus+ támogatás révén nem lett volna lehetőségük.
Az Önök megítélése szerint melyek a legfontosabb eredményei az egyetemen működő Nemzetközi Programok és Alumni Központnak a nemzetközi kapcsolati háló megtartása és kiterjesztése tekintetében?
Örömmel számolhatok be arról, hogy Egyetemünk nemzetközi teljesítménye az utóbbi években jelentős fejlődésen ment keresztül.
2018 óta az angol nyelvű képzési programjaink száma 5-ről 45-re emelkedett, ezzel párhuzamosan öt kettős diplomát adó képzés indult amerikai, kínai, indiai, olasz és portugál partnerintézményekkel. A nemzetközi hallgatók létszáma közel négyszeresére nőtt, és a vendégoktatók száma is hatszorosára emelkedett ebben az időszakban.Tudományos mutatóink is jelentős javulást mutatnak: a Scopus regisztrált publikációk száma meghatszorozódott, és jelenleg hét nemzetközi rangsorban listázzák Egyetemünket. A résztanulmányokra vonatkozóan a 2024–2025-ös tanévben eddig közel 75%-kal több hallgatói mobilitási pályázat érkezett be hozzánk, mint a tavalyi év során. Az oktatói mobilitás iránt érdeklődő munkatársaink száma szintén meghaladta a tavalyi létszámot.
Hogyan építenek nemzetközi kapcsolatokat a Pannónia Ösztöndíjprogram segítségével? Vannak bevált stratégiák? A régi partnerségi kapcsolatok működnek vagy keresnek új utakat, bővítik a portfóliót?
Amint említettem, a Pannónia Program egyik jelentős előnye, hogy nem csupán az Erasmus+ program európai fókuszára korlátozódik, hanem lehetőséget teremt az egyetem saját nemzetközi stratégiájának megfelelő kapcsolati hálózat kiépítésére is.
Felsőoktatási vásárokon, valamint rangsorok által szervezett nemzetközi eseményeken és fórumokon rendszeresen találkozunk régi és új partnereinkkel, így folyamatosan bővítjük a Pannónia Ösztöndíjprogram kapcsolati hálóját.
Ezen kívül a karok rendelkezésre álló kapcsolati hálózatába tartozó intézmények számára is bemutatjuk a program által kínált finanszírozási lehetőségeket. Továbbá, a korábbi Erasmus+ partnereinkkel, valamint különböző nemzetközi és regionális felsőoktatási szervezetek, mint például az AARC, tagjaival is tudatosítjuk a Pannónia Ösztöndíjprogramban rejlő lehetőségeket, amely hozzájárul a hosszú távú együttműködések kialakításához.
Mik a legnagyobb kihívások a partnerségek területén?
Az Erasmus+ program keretében kialakított kapcsolatok 20-30 éven keresztül folyamatosan működtek, míg a Pannónia Ösztöndíjprogram egy új kezdeményezés. Ez a helyzet kihívást jelent, mivel a kezdeti szakaszban a kapcsolatok kiépítéséhez jelentős energia- és időbefektetés szükséges.
Van olyan sikertörténet, amit kiemelnének?
Rendkívüli előnynek tartjuk, hogy a Pannónia Ösztöndíjprogram nyitott az Európai Unión kívüli partnerek felé. Ez tette lehetővé, hogy
nemrégiben szerződést kötöttünk az MIT (Massachussettsi Műszaki Egyetem) linQ Catalyst Europe programjával, aminek köszönhetően a Széchenyi István Egyetem hallgatói előtt megnyílt a lehetőség, hogy ösztöndíjjal mehessenek résztanulmányokra vagy rövid képzési programokra a QS világranglistáját több mint egy évtizede vezető rangos egyesült államokbeli intézménybe.
Vannak preferált egyetemek a hallgatók körében? Melyek a legkedveltebb úti célok?
A Pannónia Ösztöndíjprogram céljaival összhangban a nemzetközi felsőoktatási rangsorokban előkelő pozícióban lévő intézményekkel szeretnénk elsősorban kapcsolatot építeni és mobilitásokat megvalósítani. Reméljük, hogy ezt a lehetőséget a hallgatók, kollégák is felismerik és élnek vele. Az egyes helyszínek kedveltségében természetesen mindig lesznek eltérések. Eddigi tapasztalataink szerint a legnépszerűbb úti célnak a német, az osztrák és a spanyol intézmények számítanak. Ennek hátterében az áll, hogy az osztrák és német partnerekkel régi és jól működő kapcsolatokat ápolunk, Spanyolország pedig eleve kedvelt kiutazási célpont a fiatalok körében.
A Pannónia Ösztöndíjprogram újdonsága, hogy segítségével nemcsak Európába, hanem a világ bármely pontján lévő – a Széchenyi István Egyetemmel együttműködő – felsőfokú intézménybe lehet utazni, így az oktatói és munkatársi mobilitások esetében az idei tanévtől több különleges helyszín is megjelent, például Japán, Ausztrália, Dél-Korea és az Egyesült Államok.
Hogyan népszerűsítik a nemzetközi mobilitást és a Pannónia Ösztöndíjprogramot? Hogyan ösztönzik a hallgatókat a programban való részvételre?
Nagy hangsúlyt fektetünk a személyes tájékoztatókra, konzultációkra és kiadványokra, de a program népszerűsítése során természetesen alkalmazkodunk ahhoz is, hogy a fiatal generáció tagjai jelentős időt töltenek a digitális térben. A 2024–2025-ös tanévi Pannónia ösztöndíjat már a megelőző tanévben elkezdtük népszerűsíteni. 2024 tavaszán és őszén tájékoztató előadásokat tartottunk, és hallgatóinkat folyamatosan tájékoztatjuk Neptun-üzenetben, az egyetem weboldalán, valamint közösségi média felületein.
Ezen kívül a vezetői értekezleteken tájékoztattuk a dékán, míg a nemzetköziesítési értekezleteken a szakfelelős kollégákat is, hogy az oktató kollégák segítségével minden hallgatóhoz eljusson az információ a Pannónia mobilitási lehetőségről.
Törekszünk arra, hogy ne csupán a legfontosabb információkat osszuk meg velük, hanem beszámoljunk más hallgatók és munkatársak korábbi mobilitási sikertörténeteiről is, mivel ezek jelentős motivációt nyújtanak azok számára, akik rövidebb vagy hosszabb időt szeretnének külföldi partnerintézményben tölteni.
Hova utaztak az első hallgatók/oktatók Pannónia Ösztöndíjprogram révén? Várhatóan hányan utaznak a 2024/2025-ös tanévben és mi a legkedveltebb mobilitási forma?
A 2024 szeptemberétől elérhetővé vált ösztöndíjprogram iránt rendkívül nagy érdeklődés mutatkozik Egyetemünkön. A 2024-2025-ös tanévre Intézményünk 409 fő mobilitásának megvalósítására kapott támogatást, amelyet várhatóan a tanév során teljes mértékben fel is tudunk használni.
A Pannónia Ösztöndíjprogram keretében az őszi félévben az első kiutazó hallgatók Olaszországba, Dániába, Törökországba és Ausztriába indultak. A Bolognai Egyetemre kiutazott hallgatónk a kiválósági program nyújtotta lehetőségeket is kihasználhatta, hiszen az intézmény a világ ranglistáin a TOP 250 között szerepel. Az első kiutazó oktató kollégák célországai Ausztria, Hollandia és Franciaország.
Várakozásaink szerint a 2024/2025-ös tanévben a hallgatók és oktatók körében a legkedveltebb mobilitási forma a tanulmányi célú utazás lesz, de a szakmai gyakorlat és a kutatás iránti érdeklődés is jelentős..
Van olyan hallgatójuk, aki Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjjal tanul külföldön? Ha igen, melyik egyetemen és milyen formában?
Örömmel és büszkeséggel tölt el bennünket, hogy a 2024/25-ös tanévben az egyik BSc hallgatónk a Pannónia Tehetségprogram ösztöndíjának támogatásával párhuzamosan folytat tanulmányokat az Egyesült Államok egyik legrangosabb intézményében, a Harvard Egyetemen.
A program iránti érdeklődés folyamatosan növekszik, ezért bízunk benne, hogy a jövőben még több hallgatónk élhet ezzel a kivételes lehetőséggel, amely hozzájárul szakmai fejlődésükhöz és nemzetközi tapasztalataik gazdagításához.
Milyen tervei vannak az egyetemnek a jövőre nézve a nemzetköziesítést tekintve?
Egyetemünk fejlesztését a 2030-ig szóló stratégiánkban meghatározottak alapján végezzük. Ebben hangsúlyozottan jelenik meg intézményünk nemzetközi versenyképességének erősítése, hiszen – ahogy első válaszomban is utaltam rá – a globális felsőoktatási térben versenyzünk és mérettetünk meg. Ennek érdekében folyamatosan bővítjük angol nyelvű képzéseinket, amelyek száma már meghaladja a negyvenet. Támogatjuk a nemzetközi mobilitást, a nemzetközi kutatási hálózatok kialakítását, és ösztönözzük, hogy minél több képzésünk nyerjen el nemzetközi akkreditációt.
A nemzetközi tudományos színtéren nem csupán külföldi konferencia-részvételek alkalmával jelenünk meg, hanem szervezünk egyetemi tudományos konferenciákat is Scopus-indexált tudományos közlemény megjelenési lehetőséggel intézményünk stratégiai kutatási területei mentén. Ezek kitűnő lehetőséget biztosítanak vendégprofesszorok és vendégelőadók bevonzására, hálózatosodásra. Jelenlétükkel növekszik Egyetemünk, a régió és hazánk nemzetközi láthatósága.
Fontos célunk vendégprofesszorok fogadása egész szemeszter időtartamra is, indikálva oktató/kutató kollégáink nemzetközi hálózatokba történő bekapcsolódását és oktatásunk nemzetközi beágyazottságának további fejlődését. Mindez azt a célt szolgálja, hogy egyetemünk Közép-Európa meghatározó tudásközpontjává váljon, és még inkább hozzájáruljon a térség versenyképességének erősítéséhez és a társadalom jóllétének fejlesztéséhez.
Harmadik missziós tevékenységünk keretében kiemelt célunk az ipari és nemzetközi vállalati kapcsolatok erősítése egyetemünk science parkjaiban. Ezt többek között a győri Science and Innovation Parkban, a Medtech Campuson, a mosonmagyaróvári Smartfarmban, valamint a Zalaegerszegi Innovációs és Képzési Központban valósítjuk meg. A korábban már említett, képzésekbe bevont nemzetközi vendégprofesszorokat részben ezekben a létesítményekben is szeretnénk foglalkoztatni. Ezen felül célunk, hogy a magyar és nemzetközi hallgatók a Science Parkjaink és ipari együttműködéseink révén közvetlenül kapcsolódhassanak a munkaerőpiachoz.
Fotók: Széchenyi István Egyetem
Tudjon meg többet a Pannónia Ösztöndíjprogram nyújtotta lehetőségekről!