Ott szerettem volna tanulni, ahol a csúcsteljesítményt nyújtó tanárok és a legtehetségesebb diákok is jelen vannak

Interjú Bózsik Vilmossal, a Manchesteri Egyetem Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjas hallgatójával.

Bózsik Vilmos Pannónia Ösztöndíjas áll a Manchesteri Egyetem kapuja előtt
Ott szerettem volna tanulni, ahol a csúcsteljesítményt nyújtó tanárok és a legtehetségesebb diákok is jelen vannak

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?

Utánanéztem, hogy a szakterületemen hol vannak a legjobb egyetemek, legjobb képzések. Ott szerettem volna tanulni, ahol a szakmai csúcsteljesítményt nyújtó tanárokon kívül a világ legtehetségesebb diákjai is jelen vannak. Így eséllyel lehetek egy nap olyan felfedezés részese, amely érdemben segíti a jövő nemzedékeket. A magas tandíjak miatt a családom támogatása nem lett volna elegendő, így ösztöndíjat kerestem álmaim megvalósításához. 

Milyen szakot és egyetemet választottál, és miért pont ezt a területet?

A Manchesteri Egyetem Chemistry with Medicinal Chemistry szakán tanulok – ilyen gyógyszerkémiai szak Magyarországon sajnos nem létezik, ahogy a világ legtöbb országában sem. Nem pusztán azért döntöttem a gyógyszerkémiával „fűszerezett” kémia mellett, mert ez inspirál igazán, hanem szilárd meggyőződésem, hogy ez a terület jelenti a kémia jövőjét. Márpedig kémikusként az újgenerációs gyógyszerek fejlesztésével tudok a legtöbbet tenni a közösségért.

Hogyan segíti az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?

Az ösztöndíjnak köszönhetően olyan, a szakma élvonalát képviselő oktatóktól tanulhatok, akik a világ meghatározó egyetemein oktattak, és világcégek által szponzorált nemzetközi kutatási projekteket vezetnek. Munkájuk, szakmai tudásuk és teljesítményük engem is arra ösztönöz, hogy még többet tanuljak és társukká válhassak tudományos vitákban. 

Bízom benne, hogy amennyiben tovább folytathatom tanulmányaimat az egyetemen, egy-két éven belül én is hozzájárulhatok majd tudományos eredmények eléréséhez.

Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe? 

Úgy érzem, már rögtön az első héten befogadott az egyetem közössége. A brit kultúra számomra néhány dologban kicsit furcsa volt, de soha nem éreztem úgy, mintha idegenként tekintenének rám. Mivel az egyetemen viszonylag kevesen vagyunk magyarok, ezért brit szaktársaim igen kíváncsiak a kultúránkra, és persze a gasztronómiánkra – többször meg is vendégeltem őket a saját főztömmel. Fontos tapasztalat ebben a sokszínűségben a magyarságom megélése, és örömmel tölt el, hogy a más nemzetiségű diákok szívesen fogadnak. 

Az oktatás gyakorlatorientált, professzoraink pedig mindig nyitottak az órák utáni szakmai beszélgetésekre.

Bózsik Vilmos Pannónia Ösztöndíjas áll a laborban áll fehér köpenybenVilmos gyógyszerkémiai szakon tanul – meggyőződése, hogy ez a terület jelenti a kémia jövőjét.

Van-e mentorod, vagy példaképed? 

Az első pillanattól több mentorom, segítőm van, részben az egyetemi mentorprogramnak, részben saját törekvéseimnek köszönhetően. Az első félévben egy, most pedig, a második félévben már három kirendelt szakmai tanácsadó is támogat, akikkel minden héten megvitathatom a szakterületükkel kapcsolatos kérdéseimet és az előző heti tananyagot. Emellett az analitikai kémia-tanárommal is sokat konzultálok, a támogatásával pályáztam egy nyári hallgatói kutatói pozícióra, noha a brit egyetemeken nem szokás elsőéveseket befogadni projektekbe. Ha mégis sikerül, akkor a lehetőséget nagyrészt az otthon megszerzett tapasztalataimnak, illetve kitűnő hazai mentoraimnak köszönhetem. Emellett pár szaktársammal is gyakran tanulok együtt: segítjük, tanítjuk, jól kiegészítjük egymást, hiszen mindenkinek másik terület a kedvence: Esthernek a fizikai kémia, Alexnek a szervetlen kémia, Qi-nek a szerves kémia, nekem pedig a biokémia.

Milyen kutatási, vagy szakmai projektekben vettél részt az ösztöndíj alatt?

Az első félévben különböző kutatócsoportokhoz próbáltam csatlakozni, de sajnos ez – az egyetem szabályzata és szokásjoga szerint – nem lehetséges. Épp ezért lenne nagy dolog az említett nyári kutatói projektben való részvétel. Idén az egyetemnek nincs IGEM (International Genetic Engineering Machine: a legnagyobb szintetikus biológiai közösség és az elsőszámú szintetikus biológiai verseny)-csapata, ezért elkezdtem szervezni egyet. Összegyűjtöttem néhány hallgatót az egyetem más szakterületeiről, és kigondoltunk egy projektet, ami igencsak versenyképes lehet ezen a színvonalas megmérettetésen. Jelenleg az egyetem támogatásáért lobbizunk, ugyanis az a két professzor, aki az elmúlt években felügyelte az egyetem csapatait, távozott. Ha idén nem is indulhatunk, a csapat már egyben van, és az egyetem azt ígéri, jövőre mindent megtesz, hogy részt vehessünk – de tény, nem könnyű olyan kutatót találni, akinek van kapacitása egy 15 fős csapatot felügyelni.

Hogyan járul hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb legyél a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?

A Manchesteri Egyetem az elméleti tudás mellett nagy hangsúlyt fektet a gyakorlati oktatásra is, a teljes tantervet jövőbeni kutatói karrierünk köré építi. Miután végeztem, egy rengeteg releváns tapasztalattal rendelkező, a munkaerőpiacon versenyképes szakember leszek – akinek kapcsolati hálója lefedi a bolygót.

Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen?

A kiválóan felszerelt hallgatói laboratóriumokban olyan modern műszerek kezelésére és technikákra tanítanak, amik a tudomány élvonalában álló kutatások gerincét adják.

Milyen kapcsolatokat építettél ki külföldön, amelyek a jövőben szakmai előnyt jelenthetnek?

Több tehetséges szaktársammal ápolok jó kapcsolatot. Megemlíteném Qi-t, a tajvani kémikust, akin már most látszik, hogy kevés olyan szerves molekula van, aminek a jövőbeni legyártásában ne tudna inspiráló módon részt venni. Megismerkedtem több elhivatott fizikai és szervetlen kémikussal is, rájuk ugyanúgy számíthatok majd. Több tanárommal is kollegiális a viszonyom, az analitikai kémia-professzoromnak úgy érzem, hogy az egyik kedvenc tanítványa vagyok. Az oktatóimhoz bármikor fordulhatok a kérdéseimmel, volt példa hajnali e-mail váltásra is, amikor a vizsgákra készültem. Véleményem szerint az első év főként a beilleszkedésről szól. Tartós szakmai kapcsolatok kiépítéséhez több időre van szükség, de úgy érzem, jó úton járok.

Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés vagy nemzetközi karrier?

Az ösztöndíj az első tanévet fedezi, de az egyetem végéig még legalább hét félévem van. Remélem, újból pályázhatok a Pannónia Tehetség Program ösztöndíjára, és itt folytathatom a tanulást.  

Miután lediplomáztam, esetleg doktori címet is szereztem, tudásomat otthon fogom hasznosítani – és nemcsak azért, mert ez feltétele a támogatásnak.

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?

A STEM+ területeké a jövő. Az adatvezérelt döntéshozatalhoz természettudományos gondolkodásmód szükséges. A banki szektortól kezdve a gyógyszerfejlesztésig minden iparágnak szüksége van a magasan képzett STEM+ szakemberekre, akik értik a modern technológiák működését, és a kihívásokra gyakorlati válaszokat adnak. Jelenleg a magyar és a nemzetközi munkaerőpiacon egyaránt hiány van az ilyen szakemberekből. Egy releváns ausztrál kutatás szerint az új állások 75 százalékában STEM+ képzettségű szakemberekre lesz szükség, méghozzá a közeli jövőben. Nem véletlen, hogy számos ország fontosnak tartja a szakemberek kinevelését, és a célhoz komoly erőforrásokat is rendel. 

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?

Egy pillanatig se habozzanak, pályázzanak – és szánják rá az időt a pályázati i anyag precíz összeállítására. Életük hatalmas lehetőségéhez juthatnak az ösztöndíj segítségével mind tudományos, mind társadalmi és kulturális fejlődésük szempontjából. Hiszen csak úgy lehetünk versenyképesek a nemzetközi tudomány és gazdaság világában, ha a ma még nem létező szakmákra felkészítő tudást szerzünk. Ezért fontos, hogy hazánk érti a tehetséggondozás fontosságát, segíti a tehetséges fiatalok kibontakozását.

Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?

A Manchesteri Egyetem falai között megszerzett tudásom bármely gyógyszerkémiai kutatásban hasznos lehet. A jövőbeni hazai gyógyszerfejlesztési és gyógyszerkémiai innovációk létrejöttéhez nemzetközi tőke, kiterjedt kapcsolatrendszer, tudományos együttműködés, illetve élvonalbeli szaktudás szükséges. 

Miután végeztem, rendelkezni fogok a kellő kompetenciákkal. Továbbá, eltökélt szándékom a hazai gyógyszerkémia szak elindítása – feltéve, hogy nem előz meg valaki ebben, mire hazatérek.

Volt-e olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló, vagy megható volt számodra?

Számos motiváló élményben volt részem szeptember óta, melyek közül a magyar fiatalok összetartását és egymást támogató magatartását emelném ki. Részt vehettem Londonban egy vitafórumon, ahol ott élő magyar egyetemistákkal találkoztam. Szinte barátként fogadtak. Ez annyira inspirált, hogy hivatalosan is felélesztettem a Manchesteri Egyetemen a magyar közösséget, amely egy ideje csak informális keretek között működött. Így szabadidőm egy részében az angliai magyar egyetemisták közösségeit építem, a Hungarian Youth Association színeiben. 

Szintén nagy hatással van rám a manchesteri főkonzul, illetve több helyi magyar szervezet vezetője is. Segítőkészségük és odafigyelésük követendő példa számomra. Nemcsak azt mutatták meg, mennyire fontos a helyi magyar közösség fenntartása, de arra is igyekeznek megtanítani, hogyan lehetek jó vezető, hogyan foghatom össze az embereket.

Bózsik Vilmos Pannónia Ösztöndíjas egyetemi pulóverbenA szabadideje egy részében az angliai magyar egyetemisták közösségeit építi. 

Amikor egyik, jelenleg otthon tanuló barátom kilátogatott hozzám, arra kértem az analitikai kémia-tanáromat, hogy segítsen meggyőzni, jövőre a program segítségével ő is itt folytassa tanulmányait. A professzorom egy kétórás túra során végig járta velünk az egyetem kémia-kutatóintézeteit. Bevitt minket az egyetem féltve őrzött mágneses magrezonancia spektroszkópia készülékéhez is, amit ilyen közelről a legtöbb VIP-vendég sem láthat. Megható volt, hogy egy ilyen szaktekintély ennyi időt áldoz rá, hogy jövőre még egy kiemelkedően tehetséges magyar diákja legyen. Professzorom azóta is többször érdeklődött, hogy végül a Manchesteri Egyetemet választja-e a barátom. Egy ilyen ember figyelme, törődése nagyon motiváló.

Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?

Esélyt, hogy büszkévé tegyem mindazokat, akik hittek bennem, és esélyt, hogy a színvonalas oktatásnak köszönhetően elinduljak a gyerekkori álmom megvalósítása felé vezető úton.

Fotók: Bózsik Vilmos

Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal! 

pannonia statisztika szöveges