Történelem, szimbolika, matematika, esztétika: építészet a Cambridge-i Egyetemen

Interjú Wéber Andrással, aki első éves építész hallgatóként Cambridge-ben tanul a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj révén.

A Cambridge-ben elsajátított legújabb építészeti trendek és technológiák alkalmazásával hozzájárulhatok a hazai építészet modernizációjához.

ösztöndíjas hallgató a Cambridgei Egyetem épülete előtt áll a zöld füvön
Történelem, szimbolika, matematika, esztétika: építészet a Cambridge-i Egyetemen

Mi motivált arra, hogy jelentkezz a Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíjra?

A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj egyedülálló lehetőség, hogy a világ egyik legjobb egyetemén tanulhassak, és olyan szakmai és személyes fejlődésen menjek keresztül, ami meghatározó lesz a jövőm szempontjából. Mindezek mellett az ösztöndíj lehetőséget teremt számomra, hogy egy, inspiráló környezetben fejlesszem a szakmai tudásomat, bővítsem a látókörömet, és olyan tapasztalatokat szerezzek, amelyek egész életemre hatással lesznek.

Milyen szakot és egyetemet választottál, és miért pont ezt a területet?

Már régen tudtam, hogy építészetet szeretnék tanulni, mivel számomra ez tökéletesen magában foglalja az esztétikai, szimbolikus és funkcionális értékek megteremtésére irányuló vágyamat, illetve érdeklődésemet a matematika és a történelem iránt. Egy olyan egyetemi alapképzést kerestem, amely nem csak kiemelt fontosságúnak tartja a korábban említett jellemzők tanítását, de világszerte elismert és magas szintű is. Így találtam rá a Cambridge-i Egyetem által kínált építészeti alapképzésre, amelyre egy komplex felvételi folyamat eredménye révén bekerültem.

Hogyan segítette az ösztöndíj a tanulmányaidat és szakmai fejlődésedet?

A Pannónia Tehetségprogram Ösztöndíj elnyerése lehetőséget teremtett számomra, hogy a Cambridge-i Egyetem diákjaként kezdjem meg egyetemi tanulmányaimat 2024 októberben.

Az Ösztöndíj az építészet iránti szenvedélyem, művészeti készségeim és befektetett munka elismerését is jelentette számomra és elnyerésével így lehetőségem nyílik építészeti elképzeléseim megvalósítására.

A Cambridge-i Egyetemen szerzett szaktudásom meghatározó részét fogja képezni a múlt és a kortárs építészet kapcsolatának megismerése ill. a kettő ötvözése, hiszen ez a brit építész oktatás egyik legmélyebben tanított eleme.

Milyen volt a beilleszkedésed a külföldi egyetemi közösségbe?

Cambridge rendkívül nemzetközi, így sokféle háttérrel rendelkező diákkal találkozhattam. Ez megkönnyítheti a beilleszkedést, hiszen sokan hasonló helyzetben vagyunk.  A kollégiumi rendszer segít a közösségépítésben. A kollégiumok sokféle programot szerveznek, amelyek remek lehetőséget kínálnak az ismerkedésre. A diákszervezetek a magyar egyetemekhez képest sokkal aktívabbak, és jobban beépülnek a diákok mindennapjaiba. 

A Cambridge-i oktatás nagy hangsúlyt fektet az önálló tanulásra és a kritikai gondolkodásra. A tutorrendszer egyedi, és nagyban különbözik a magyarországi oktatási gyakorlattól. Az akadémiai elvárások rendkívül magasak, és a diákoktól nagyfokú önállóságot és felelősségvállalást várnak el. 

Találkoztál olyan személlyel, például mentorral vagy oktatóval, aki nagy hatással volt rád?

A művészettörténet tanárom szenvedélye a művészet iránt átragadt rám, és új perspektívából kezdtem látni a világot. Az ő előadásai nem csupán tények és évszámok voltak, hanem igazi utazások a művészet különböző korszakaiba, ahol megelevenedtek a művészek és a műveik. 

Képes volt megmutatni, hogy a művészet nem csupán a múlt relikviája, hanem élő, lélegző dolog, amely folyamatosan hat a jelenünkre.

Tanterem építészeknek berendezett rajzasztalokkal a Cambridgei Egyetemen

Tapasztalataid alapján hogyan járul hozzá a program ahhoz, hogy versenyképesebb légy a hazai vagy nemzetközi munkaerőpiacon?

Az elmúlt trimeszter során a Cambridge-i Egyetemen olyan kihívásokkal szembesültem, amelyek fejlesztették tervezési és problémamegoldó képességeimet és olyan készségeket sajátítottam el, amelyek elengedhetetlenek lesznek a jövőbeni szakmai sikereimhez. 

Az oktatóimtól kapott értékes visszajelzések segítettek abban, hogy még jobban megértsem az építészeti tervezés komplexitását. Emellett a Cambridge-ben szerzett tapasztalataim és az ottani környezetben való tanulásom fejlesztette a kritikai gondolkodásomat és az önálló munkavégzést, amelyek elengedhetetlenek a mai globális munkaerőpiacon való érvényesüléshez. Emellett nemzetközi kapcsolatokra teszek szert, amelyek jelentősen növelik a versenyképességemet a munkaerőpiacon.

Milyen gyakorlati tapasztalatokat szereztél az egyetemen eddig?

A kezdetekben a kézzel rajzolásra koncentráltunk, de második félévtől majd a terveket modellek és digitális eszközök segítségével is bemutatjuk és fejleszthetjük a szoftveres készségeinket is, hogy később a CAD tervező alkalmazásokat is használhassuk a rajzok elkészítéséhez. 

A hangsúly az építészeti ábrázolás hagyományos módjaiban való jártasság fejlesztésén volt, modellek, kollázsok, perspektívák, homlokzatok, alaprajzok és metszetek készítése zajlott. Készségeket szereztünk a tervezés tesztelésében és értékelésében, és elsajátítottuk, hogy ötleteinket  a közönségünknek – diáktársaiknak és vendégkritikusoknak – hogyan mutassuk be, hiszen minden félév végén bemutatjuk a félév során elkészült projektjeinket értékelés céljából.

Milyen kapcsolatokat építhetsz ki külföldön, amelyek a jövőben szakmai előnyt jelenthetnek?

A Cambridge-i Egyetemen töltött idő alatt olyan nemzetközi szakmai hálózatot építhetek ki, amely a világ minden tájáról származó tehetséges építészeket és kutatókat foglalja magában. A kollégiumi rendszernek köszönhetően szoros barátságokat köthetek, amelyek nem csupán személyes, hanem szakmai támogatást is jelentenek a jövőben. 

Milyen terveid vannak az ösztöndíj lejárta után? Hazatérés vagy nemzetközi karrier?

Szeretném a Cambridge-ben elsajátított innovatív építészeti megközelítéseket és technológiákat a hazai építészetben is kamatoztatni, ezzel is hozzájárulva az ország fejlődéséhez. Fontosnak tartom, hogy a megszerzett nemzetközi tapasztalataimat a hazai szakmai közösséggel megosszam. 

A Cambrdigei Egyetem épülete

Mit gondolsz a STEM+ területek jelentőségéről a magyar és a globális munkaerőpiacon?

Véleményem szerint ezen területek jelentik a modern gazdaságok alapját, és kulcsfontosságúak a jövőbeli innovációk és technológiai fejlesztések szempontjából. A STEM+ területeken képzett szakemberek nélkülözhetetlenek a magyar gazdaság versenyképességének növeléséhez. Ezek a területek húzóágazatok, amelyek új munkahelyeket teremtenek és hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez.

Mit üzennél azoknak a fiataloknak, akik gondolkodnak a Pannónia Ösztöndíjra való jelentkezésen?

A Pannónia Ösztöndíj egy olyan egyedülálló lehetőség, amely megnyitja a kapukat a világ legjobb egyetemeihez, és olyan szakmai és személyes fejlődést tesz lehetővé, ami egész életetekre hatással lesz. 

Ne hagyjátok, hogy a félelmek vagy a bizonytalanság visszatartsanak benneteket, mert ez az ösztöndíj megváltoztathatja az életeteket

Hogyan látod a külföldön megszerzett tudásod hasznosulását Magyarországon?

A Cambridge-ben elsajátított legújabb építészeti trendek és technológiák alkalmazásával hozzájárulhatok a hazai építészet modernizációjához. A kritikai gondolkodás és a problémamegoldó készség, amit ott fejleszthetk, segíthet a hazai építészeti projektek hatékonyabb megvalósításában.

Volt olyan meghatározó élményed a program során, amely különösen inspiráló vagy megható volt számodra?

Amikor egy hivatalos ceremónia keretében a Kulturális és Innovációs Minisztériumban átvehettem a nevemre szóló, az ösztöndíj elnyerését tartalmazó oklevelet.

Ha egy mondatban kellene összefoglalnod, mit adott neked a Pannónia Tehetségprogram, mit mondanál?

A Pannónia Tehetségprogram egy olyan kivételes lehetőséget biztosított számomra, amely lehetővé tette, hogy a világ egyik legjobb egyetemén tanuljak, és olyan tudást, tapasztalatokat és kapcsolatokat építhessek ki, amelyek hosszú távon meghatározzák a jövőmet.

Fotók: Wéber András

Nézd meg, milyen lehetőségeid vannak a Pannónia Ösztöndíjprogrammal! 

pannonia statisztika szöveges